Τα συστατικά της επιτυχίας – το κατά Daniels ευαγγέλιον.

Σε παλαιότερο άρθρο μας είχαμε αναφερθεί στους παράγοντες που καθορίζουν και επηρεάζουν  την απόδοση των δρομέων ημιαντοχής και αντοχής. Σήμερα θα δούμε ποια είναι τα συστατικά της επιτυχίας για ένα δρομέα, όπως τα κατανομάζει και τα ιεραρχεί ο θρυλικός αμερικάνος προπονητής και εργοφυσιολόγος Jack Daniels (που καμία σχέση δεν έχει με το ουίσκι), ο οποίος έχει προπονήσει δεκάδες ελίτ δρομείς και Ολυμπιονίκες, όπως τη Joan Benoit Samuelson (Ολυμπιονίκης στο πρώτο Μαραθώνιο Γυναικών το 1984) και τη Magdalena Boulet (υπερμαραθωνοδρόμος). Ο ίδιος δηλώνει ότι απολαμβάνει το ίδιο να βλέπει τη βελτίωση σε έναν σχετικά αρχάριο δρομέα του, με την πρόκριση ενός/μίας από τους/τις ελίτ αθλητές του στους Ολυμπιακούς Αγώνες . Είναι θερμός υποστηρικτής του «ταξιδιού» και της εμπειρίας που αυτό προσφέρει και η οποία για εκείνον είναι ανώτερη από οποιοδήποτε επίτευγμα στο τέλος του ταξιδιού. Και θεωρεί ότι οι άνθρωποι που έχει γνωρίσει είτε ως αθλητής (έχει κατακτήσει δύο Ολυμπιακά μετάλια στο Μοντέρνο Πένταθλο) είτε ως προπονητής, είναι πολύ πιο σημαντικοί από τα Ολυμπιακά και Παγκόσμια μετάλια που έχει κερδίσει.

Και το βιβλίο του «Daniel’s Running Formula» έχει χαρακτηριστεί από το περιοδικό Runner’sWorldως το καλύτερο προπονητικό βιβλίο για δρομείς κάθε επιπέδου. Η πρώτη έκδοση κυκλοφόρησε το 1998, ενώ για την πιο πρόσφατη έκδοση του 2014, ο 81χρονών τότε Danielsείχε πει στον εκδότη του ότι δεν θα έγραφε μια τρίτη έκδοση αν δεν συμφωνούσαν να βάλουν μια γυναίκα στο εξώφυλλο.

Σε αυτή λοιπόν την 3ηέκδοση αναφέρει με σειρά προτεραιότητας και σημασίας τα εξής 5 βασικά συστατικά που θα καθορίσουν πόσο επιτυχημένος θα είναι κάποιος σε οποιοδήποτε δρομικό αγώνισμα:

  1. Έμφυτη ικανότητα (inherentability) – που καθορίζεται από το μοναδικό ανατομικό, βιομηχανικό, φυσιολογικό και ψυχολογικό προφίλ κάθε ανθρώπου. Ο Danielsτην αξιολογεί ως το πιο σημαντικό στοιχείο για την επιτυχία και αυτό πάνω στο οποία δεν έχει κανένας έλεγχο. Κάποιοι άνθρωποι είναι περισσότερο φτιαγμένοι για το τρέξιμο από άλλους.
  2. Παρακίνηση (intrinsicmotivation) – που πρέπει να είναι εσωτερική, δηλαδή το κίνητρο και η επιθυμία για οποιαδήποτε ιδιαίτερη αθλητική επιδίωξη και επιτυχία πρέπει να προέρχεται από τις εσωτερικές ανάγκες κάθε ατόμου και όχι από εξωτερικούς παράγοντες, όπως πχ διάφορα ανταλλάγματα (ανταμοιβές) ή η παρακίνηση από τον προπονητή. Ο Danielsυπογραμμίζει ότι χωρίς εσωτερική παρακίνηση ακόμα και ένα πολύ προικισμένο και ταλαντούχο άτομο μπορεί να μην φτάσει ποτέ το ανώτερο επίπεδο των δυνατοτήτων του.
  3. Ευκαιρία (opportunity) – εξωτερικοί παράγοντες που ποικίλλουν από τις εγκαταστάσεις προπόνησης στο μέρος που ζεί κάποιος και τις καιρικές συνθήκες, μέχρι το συναγωνισμό σε κάποιο αγώνα και την οικονομική κατάσταση του καθενός. Παρόλο που το τρέξιμο είναι η πλέον διαθέσιμη ενασχόληση για τον καθένα και παντός καιρού και εδάφους, ο Danielsαναγνωρίζει ότι κάποιοι άνθρωποι έχουν καλύτερες ευκαιρίες να προπονηθούν για δρομικά αγωνίσματα από άλλους.
  4. Καθοδήγηση (direction) – είτε από προπονητή είτε από κάποιο προπονητικό πρόγραμμα που διατίθεται στο διαδίκτυο ή περιοδικό. Ο Danielsθεωρεί την καθοδήγηση λιγότερο σημαντική από τα παραπάνω γιατί μπορεί κάποιος να μην έχει καθόλου καθοδήγηση, λίγη καθοδήγηση ή ακόμα και κακή καθοδήγηση. Λόγω της τελευταίας πιθανότητας υπογραμμίζει ότι αυτό είναι το και το ένα συστατικό που μπορεί να είναι αρνητικό, αφού ένας κακός προπονητής είναι χειρότερος από κανένα.
  5. Τύχη (luck) – οι παράγοντες που ξεφεύγουν από τον έλεγχό κάθε δρομέα. Για παράδειγμα δεν μπορεί να ελέγξει κάποιος δρομέας αν ένας ταχύτερος αθλητής εμφανιστεί σε έναν αγώνα ή πως θα είναι ο καιρός – αυτό είναι απλώς καλή ή κακή τύχη. Για το λόγο αυτό ο Danielsσυνιστά συγκέντρωση στο στόχο, που είναι η καλύτερη δυνατή απόδοση υπό τις συγκεκριμένες συνθήκες.

Σε σχέση λοιπόν με τους παραπάνω παράγοντες και την επιτυχία στους δρόμους αντοχής ο Daniels καταλήγει με ειλικρίνεια ό,τι δεν είναι όλοι οι άνθρωποι ικανοί για τα ίδια πράγματα και τελικά οι δρομείς που θα φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο θα είναι εκείνοι οι προικισμένοι με έντονη θέληση, τις κατάλληλες συνθήκες και την καλύτερη δυνατή υποστήριξη. Για όλους όμως τους δρομείς, ανεξαρτήτου επιπέδου ισχύει η αναφορά του:

«Μην σπαταλάτε το χρόνο σας επιθυμώντας πράγματα που δεν έχετε. Κάντε το καλύτερο με ό,τι έχετε.» (Don’twasteyourtimewishingforthingsyoudon’thave. Do your best with what you have.)

 

Επιμέλεια: ΚαρολίναΣκούρτη – Head Running Coach, myathlete.

 

About the Author :

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH