cycling peloton

Γαλακτικό Κατώφλι Καρδιακών Παλμών και FTP.

Το γαλακτικό κατώφλι καρδιακών παλμών δεν είναι κάτι νέο στην εργοφυσιολογία. Πολλοί θα έχουν δει την ένδειξη LTHR (Lactate Threshold Heart Rate) στο Garmin τους και ίσως να έχουν ακολουθήσει τον οδηγό προσδιορισμού του γαλακτικού κατωφλιού τους μέσω του πρωτοκόλλου που ορίζει η εταιρεία.

Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία

Ακόμη, στη βιβλιογραφία αναφέρεται και ως αναερόβιο κατώφλι. Εισήχθη ως ορισμός, για να προσδιοριστεί το σημείο κατά το οποίο η μεταβολική οξέωση, καθώς και οι σχετικές αλλαγές στην ανταλλαγή αερίων στους πνεύμονες, εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της άσκησης(1).

Η ίδια η Garmin, αναφέρει πως το γαλακτικό κατώφλι καρδιακών παλμών παρουσιάζεται περίπου στο 90% της μέγιστης καρδιακής συχνότητας σε έμπειρους αθλητές και για δρομείς, αντιστοιχεί σε αγωνιστικό ρυθμό μεταξύ δέκα χιλιομέτρων και ημιμαραθωνίου

Cycling

Γαλακτικό Κατώφλι Καρδιακών Παλμών – ορισμός

Για να ορίσουμε το γαλακτικό κατώφλι όπως το θέτει ο Mac Cassin της Apex Coaching, μπορούμε να πούμε πως είναι η μέση καρδιακή συχνότητα μιας μέγιστης προσπάθειας διάρκειας μίας ώρας. Μοιάζει αρκετά με το λειτουργικό κατώφλι (FTP) ε; Όπως το FTP, έτσι και το LTHR διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο και ο σωστός προσδιορισμός του είναι απαραίτητος για τη σωστή εκπόνηση προπονητικού προγράμματος και ζωνών προπόνησης.

Ο παλιός, «παραδοσιακός» τρόπος προσδιορισμού του γαλακτικού κατωφλιού, είναι να ληφθεί υπόψη η μέση καρδιακή συχνότητα των τελευταίων είκοσι λεπτών μιας μέγιστης προσπάθειας μισής ώρας. Το βασικό μειονέκτημα σε αυτή τη μέθοδο, είναι πως η μέση καρδιακή συχνότητα σε μια προσπάθεια μισής ώρας ή είκοσι λεπτών, θα είναι μεγαλύτερη από αυτή που μπορεί να κρατήσει ο ίδιος οργανισμός για μια ώρα. Η αιτία πίσω από αυτό βρίσκεται σε ένα φαινόμενο που ονομάζεται “heart rate drift”. Κάτι τέτοιο, μπορεί να παρατηρηθεί εύκολα σε μια ποδηλατική προπόνηση με χρήση power meter και ζώνης σφυγμών. Ενώ τα watts παραμένουν σταθερά σε ένα σετ ασκήσεων, το σώμα κουράζεται για να κρατήσει την ίδια ισχύ με αποτέλεσμα να ανεβαίνουν οι σφυγμοί. Μπορεί να παρατηρηθεί ακριβώς το ίδιο και από έναν δρομέα που τρέχει σε συγκεκριμένο –δυνατό- ρυθμό. Ενώ το pace παραμένει σταθερό, οι καρδιακοί σφυγμοί ανεβαίνουν.

Τι συμβαίνει σε υψηλές εντάσεις;

Πιο συγκεκριμένα, όταν αθλούμαστε – τρέχουμε ή ποδηλατούμε – σε εντάσεις άνω του λειτουργικού κατωφλιού, το σώμα αρχίζει να εκκρίνει ορμόνες σχετιζόμενες με το στρες, όπως η επινεφρίνη (αδρεναλίνη)  και η νορεπινεφρίνη (νευροδιαβιβαστής). Η καρδιακή συχνότητα αυξάνεται ως αντίδραση στα αυξημένα επίπεδα επινεφρίνης στο αίμα. Όσο αυτά τα επίπεδα αυξάνονται, τόσο αυξάνεται και η καρδιακή συχνότητα. Γι’ αυτό το λόγο, το να βασίζεται το LTHR σε ένα τεστ μισής ώρας, όπου η προσπάθεια που καταβάλλεται ξεπερνά το λειτουργικό κατώφλι (μιλώντας για ποδηλασία), εμπεριέχει τον κίνδυνο να επηρεαστούν έντονα τα αποτελέσματα από την παραγόμενη επινεφρίνη. Ως εκ τούτου, είναι πολύ πιθανό, ένα τέτοιο τεστ να δώσει ως αποτέλεσμα ένα γαλακτικό κατώφλι καρδιακών σφυγμών υψηλότερο του πραγματικού.

Συχνά όμως, ένα τεστ εξήντα λεπτών είναι ιδιαίτερα επίπονο και μη εφικτό. Επειδή αρκετοί είναι αυτοί που θα προτιμήσουν τη δοκιμασία των τριάντα λεπτών, για την αποφυγή λανθασμένου αποτελέσματος προτείνεται η αφαίρεση του 2% της μέσης τιμής καρδιακών σφυγμών που θα προκύψει. 

Ακριβείς τιμές με Εργομετρικό Τεστ.

Τέλος, ο πιο ακριβής τρόπος καθορισμού αυτής της τιμής, όπως και κάθε τιμής σχετιζόμενης με την εργοφυσιολογία, είναι το εργομετρικό τεστ και η διεξαγωγή με ακριβή βαθμονομημένα όργανα.

Πέτρος Γκαζώνης – cyclist, cycling coach myathlete

Σε συνεργασία με τον Κώστα Πανταζή – cycling coach myathlete (UCI certified)

Υποσημειώσεις

  1. Wassermann K, Whipp BJ, Koyal SN, Beaver WL. Anaerobic threshold and respiratory gas exchange during exercise. J. Appl. Physiol. 1973;35:236–239.

About the Author :

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH